Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolej+. Odcinek Katowice Ligota - Orzesze Jaśkowice czeka remont. Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury: "transport zyska nowe życie"

Szymon Kwiatkowski
Szymon Kwiatkowski
Wideo
od 16 lat
Odcinek kolejowy Katowice Ligota - Orzesze Jaśkowice czeka remont. 9 października podpisano umowę, od tego czasu wykonawca ma 2/3 lata na skonstruowanie projektu. 20-kilometrowy odcinek będzie kosztował 460 mln złotych, z czego większość środków została wsparta w ramach rządowego programu Kolej+.

9 października o godzinie 10.30 podpisano umowę na realizację inwestycji infrastrukturalnej, której celem jest poprawa komunikacji kolejowej Orzesza z Katowicami.

Podpisanie umowy

Projekt dotyczy odcinka od Katowice Ligota do Orzesze Jaśkowice. 20-kilometrowy odcinek będzie kosztował 460 mln złotych, z czego większość środków została wsparta w ramach rządowego programu Kolej+.

- Dzisiaj mamy okazję na Śląsku podpisać czwartą umowę na realizację inwestycji infrastrukturalnej, dzięki czemu poprawimy komunikację Orzesza z Katowicami. Dzięki temu transport kolejowy w tym rejonie zyska dodatkowe życie — mówił Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Jaki jest cel projektu?

Celem tego projektu jest dobudowanie drugiego toru do istniejącej już jednotorowej linii, modernizacja istniejących stancji oraz budowa trzech nowych przystanków. Poprawi to dostępność do linii kolejowych i spowoduje, że zwiększy się liczba pasażerów korzystających z tego połączenia komunikacyjnego, co jest związane z mniejszym tłokiem przy transporcie drogowym.

- Jest to linia jednotorowa w stanie nie najlepszym. Zakładamy, że po modernizacji, będzie to linia dwutorowa na całej długości, czyli zdecydowanie poprawi się przepustowość. Zakładamy, że pociągi będą jeździły co 15 minut i takie są deklaracja samorządu, który jest współautorem tego projektu — mówił Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe.

W poniedziałkowy poranek podpisano umowę. Od tego czasu projektant będzie miał 2/3 lata na stworzenie odpowiedniego projektu. Późniejszym etapem harmonogramu jest przetarg, a planowane zakończenie całej inwestycji wstępnie planowane jest na przełom 2028/2029 roku.

Kolej +

Celem Programu jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które mają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia.

Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego/związków metropolitalnych, które byłyby zainteresowane rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców. Program zakłada realizację inwestycji liniowych – tj. modernizację istniejącej lub budowę nowych linii kolejowych oraz inwestycje punktowe jak np. budowa nowych przystanków, mijanek czy łącznic kolejowych.

- Program Kolej+ to 13,5 mld złotych przeznaczanych na modernizację, rewitalizację oraz budowę nowych odcinków kolejowych po to, żeby wszyscy mogli korzystać z bezpiecznej kolei. Mamy podpisane 35 umów na finansowanie inwestycji kolejowych w tym zakresie — tłumaczył Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Kolej+. Odcinek Katowice Ligota - Orzesze Jaśkowice czeka remont. Andrzej Bittel, wiceminister infrastruktury: "transport zyska nowe życie" - Katowice Nasze Miasto

Wróć na orzesze.naszemiasto.pl Nasze Miasto